Mustafa Mustafić, čovjek koji je stvarao umjetnost: Film je zadužio ovu državu

NovostiComments Off on Mustafa Mustafić, čovjek koji je stvarao umjetnost: Film je zadužio ovu državu

Filmski snimatelj i direktor fotografije Mustafa Mustafić, koji je među prijateljima
i kolegama poznat kao Pujdo, cijeli svoj život posvetio je filmu. Iako je radni vijek okončao prije 11 godina još uvijek aktivno radi, a u autobiografskoj knjizi “Miris filmske trake” oživio je mnoge priče i anegdote koje prate proces nastanka filma.

Krajem prošlog mjeseca u Beogradu je promovisao svoju snimateljsku autobiografiju koja predstavlja presjek svega što je u svojoj bogatoj karijeri radio, a u iščekivanju promocije u Sarajevu Mustafić je za Klix.ba govorio o profesiji snimatelja nekad i sad, stanju u bh. kinematografiji te saradnji sa sinom Dinom Mustafićem.

“Ovo je moja prva, ali i posljednja knjiga jer to nije medij u kojem radim i kojim se izražavam. Znate, filmska traka ima specifičan miris. Bila je upakovana u jednu kutiju i morali ste je otvarati u mraku u tamnoj komori. Taj snažan miris koji je veoma ugodan i prijatan mi stvara neku nostalgiju za vremenima koja su prošla i tehnologijama koje više ne žive”, rekao nam je Mustafić pojašnjavajući naziv svoje autobiografije.

O ljubavi prema filmu, profesiji snimatelja i bh. kinematografiji

Kameru je apsolvirao na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu, a u film se, priča nam, zaljubio još kao dječak.

“Nije bilo televizije i kina su djeci bila najveća i jedina razonoda. Ja sam se družio s tapkarošima koji bi kada se prikazuje dobar film pokupovali sve ulaznice pa ih prodavali po duploj cijenu. Ja sam za njih čuvao te karte da ih policija ne bi rastjerala, a onda bi mi oni kao nagradu poklonili jednu ulaznicu. Tako sam se kao dječak zaljubio u film i kino, to mi je predstavljalo pravu radost”, ispričao je.

Kroz kino se zaljubio i u kameru što je odredilo njegovo životno opredjeljenje.

“Uvijek sam smatrao da sam privilegovan, jer sam ja prvi čovjek koji kroz kameru gleda šta se dešava, prvi sam koji doživi tu sliku. Smatrao sam to fantastičnom privilegijom koju jedino ja imam”, rekao je dodajući da je danas drugačije jer na monitoru odmah možete vidjeti ono što snimatelj snima.

U tom periodu profesija snimatelja spadala je u umjetničke zanate, a naš sagovornik smatra da je danas ova profesija sve potcjenjenija i ne krijući tugu ističe da izumire.

“Ranije je bilo potrebno mnogo više znanja da dođeš do slike. Zahvaljujući savremenoj tehnologiji danas je to lako, ali to nije zasluga onoga ko radi kamerom, već zasluga tehnologije. Danas te samo zovnu i pitaju hoćeš li snimati fotoaparatom, a oni koji pristaju ne shvataju da to nije kamera. Sve to utječe na kvalitet filma, mada je film u BiH zbog kompletne situacije u kinematografiji na jako niskim granama. Malo se ulaže, a to je grijeh jer je film zadužio ovu državu i narodu donio mnogo radosti”, rekao je.

Podsjeća da bh. kinematografija ima najsiromašniji fond u regiji i naglašava da su mladi autori primorani raditi u uslovima u kojima je nemoguće napraviti film.

“Ko god snimi film ja mu prvo čestitam što je uopće uspio snimiti film pa onda tek čestitam ako je film dobar. U ovakvim uvjetima je teško snimati, nešto kvalitetno mogu napraviti samo izuzetno talentovani ili iskusni reditelji”, rekao je.

Na loše stanje u bh. kinematografiji upozoravao je i ranije, a priznaje da nije optimističan kada je riječ o budućnosti bh. filma.

“Prije 20 godina sam govorio da je situacija loša, a gora je 10 puta nego što sam mogao pretpostaviti. Nisam optimista, jer ne znam na koji način se ova situacija može riješiti. Oni koji imaju moć ne žele da se bave filmom, a u bh. kinematografiji nema nikoga ko bi se borio za bolji status”, rekao je Mustafić.

Bogata biografija i rad sa sinom Dinom

Svoj majstorski potpis Mustafić je stavio na brojna kultna filmska ostvarenja koja je upisao u svoju bogatu biografiju i snimao je brojne slavne ličnosti među kojima se izdvajaju Orson Welles, Jeanne Moreau, Josip Broz Tito, Ronald Reagan…

Mustafa Mustafić (Foto: Privatna arhiva)Mustafa Mustafić (Foto: Privatna arhiva)

“Imao sam sreću biti u društvu takvog filmskog genijalca kakav je Orson Welles. Bio je nevjerovatan kao čovjek, reditelj i glumac. To je nešto što nikada neću zaboraviti”, rekao je prisjećajući se.

Ipak, priznaje nam da mu je najteže bilo snimati “Remake” na kojem je radio sa sinom Dinom Mustafićem.

“Ako mu iko želi dobro onda sam to ja. Trudio sam se da se ne petljam previše, ali nisam mogao zaboraviti činjenicu da smo otac i sin. Na kraju je prevagnulo to da je on reditelj i da je njegova zadnja. Poslije toga sam mu rekao da ne želim više raditi s njim, mogu iz prikrajka pomoći kao supervizor ali to je sve”, rekao je Mustafić na kraju razgovora za Klix.ba.

Mustafa Mustafić je filmski snimatelj iza kojeg je na desetine igranih, dokumentarnih i studentskih filmova, ali i jedan od četiri internacionalno registrovana direktora fotografije u BiH. Već deset godina je na čelu Asocijacije snimatelja u BiH koja je članica Evropske federacije snimatelja IMAGO.

Copyright © 2019-2024 I Asocijacija snimatelja i snimateljica u Bosni i Hercegovini. Developed by Visualis.